Támogatásaink

A vasúti közlekedés és áruszállítás kiemelt területet foglal az Európai Unió fejlesztési tervei között. A vasúton bonyolított forgalom környezeti terhelése jóval kisebb, mint a közúti forgalomé, ezért fontos cél az Unió széndioxid kibocsájtás csökkentési terveinek tükrében a közúti forgalom átterelése a vasútra.

A megnövekedett vasúti forgalom viszont megnövekedett zajterheléssel jár, melynek csökkentésének egyik szegmense a fékezés által kibocsájtott zajok minimalizálása. A műanyag féktuskók bevezetése pozitív hatással volt a zajterhelésre, de műszaki tartalmával kapcsolatban felmerültek vasútüzemeltetési problémák.

Ilyenek például a nem szokásos kerékprofil kopás, a kerék felületi tükrösödése, valamint a kompozit por szigetelő tulajdonsága, mely a jelzőberendezések üzembiztonságára lehet negatív hatással.

Az általunk fejlesztendő kombinált féktuskó egyszerre fogja ötvözni a kompozit-, és az öntöttvas féktuskó pozitív tulajdonságait:

  • csökkent fékezési zajhatás
  • kerék futófelületének érdesítése
  • kerékfelület megtisztítása a felragadt fékportól

A fejlesztés során kidolgozzuk az öntöttvas héj optimális formáját, melynek elég szilárdnak kell lennie a mechanikai erőhatások okozta feszültségek elviselésére, de alkalmasnak kell lennie a kompozit surlódóanyag befogadására, és használat közbeni megtartására. A két anyagra ható hő-, valamint erőhatásokat komputeres szimulációjával fogjuk vizsgálni. Az így kapott adatok alapján fogjuk meghatározni a kombinált féktuskó öntöttvas anyagát, kiválasztva legmegfelelőbb ötvözetet, külső és belső méreteit, alakját, figyelembe véve a nemzetközi vasúti szabvány előírásait.

A kombinált féktuskó öntöttvas héjjának előállításakor speciális öntési eljárást kell majd alkalmaznunk, melynek kidolgozásához a hagyományos öntöttvas féktuskók technologiáját vesszük majd alapul, de azt továbbfejlesztve biztosítjuk az öntési eljárás termelékenységét, hatékonyságát.

A szimulációs vizsgálatok eredményét felhasználva mintadarabokat fogunk gyártani. Az ehhez szükséges szerszámokat az eddigi tapasztalataink alapján fogjuk megtervezni, legyártatni. Az így legyártott darabokat minőségellenőrzési eljárásnak vetjük alá, ahol a geometriai és fizikai tulajdonságaikat fogjuk mérni, vizsgálni. Ezen adatoknak, tulajdonságoknak meg kell felelniük a saját magunk által felállított, valamint az UIC (International Union of Railways) előírásainak.

Ha a termék megfelelt az előzetes vizsgálatoknak, akkor a gyakorlati vizsgálat következik. Először fékpadon, majd annak eredményes lezárása után, kísérleti járművön is.

A kísérleti gyártás során szerzett tapasztalatokat felhasználva fogjuk a sorozatgyártásra alkalmas szerszámot megtervezni. Műszaki megoldásait optimalizáljuk a jelenlegi gyártási kapacitásokhoz, erőforrásokhoz. A gyártási technológia kidolgozása során külön figyelmet szentelünk a környezet védelmére, a felhasználandó energia, valamint a kibocsájtások – hulladék, gázok stb. – minimalizálására. Vállalkozásunk fő tevékenységi területe vasúti tárcsafékbetétek, és kompozit féktuskók gyártása.

Az utóbbi évtizedekben a személyszállító vagonokban a fékezést már modern tárcsafékekkel oldották meg a szakemberek. Ezzel a technológiával biztosítható a nagysebességű vasúti járművek biztonságos, és hatékony fékezése. A vasúti teherszállításban a sebesség növekedés nem lett jelentős, de a műszaki, és környezeti követelmények változásával fokozatosan előtérbe került a kompozit féktuskók használata. Ennek előnyei mellett, mint a hosszabb élettartam, kisebb zajhatás, megmutatkoztak a hátrányos tulajdonságai is. Ezek a rosszabb hővezetőképesség, illetve a kompozit anyag hatása a kerekek futófelületére. A műanyag féktuskók a kerekek felületi érdességét csökkentik – felpolírozza – és ezzel a vasúti jármű hajtási-, és fékezési tulajdonságait rontja.

Vállalkozásunk célja ezen negatív hatások kiküszöbölése úgy, hogy az öntöttvas pozitív tulajdonságait kihasználva, annak részbeni felhasználásával oldjuk meg a kompozit féktuskók gyártását. 

  • a kedvezményezett neve: Róna Tamás Kft.
  • a projekt címe: A koronavírus hatásainak enyhítése érdekében eszközbeszerzés a Róna Kft-nél
  • a szerződött támogatás összege:
    7 910 105 Ft
  • a támogatás mértéke (%-ban): 69,999988%
  • a projekt befejezési dátuma: 2021.04.19.
  • projekt azonosító száma:
    VEKOP-1.2.6-20-2020-00320
  • a projekt tartalmának bemutatása:

Beszerzésre került a Ultimaker S 5 3 D nyomtató zárt munkatérrel, Markforged Mark 2 Kompozit nyomtató, Einscan-SP asztali 3 D szkenner, valamint PC-k monitorral.

Partnereink ipari berendezéseihez készítünk vagy újítunk fel fékbetéteket, illetve kuplungtárcsákat. Ezek nagy része idősebb berendezés, melyekhez az alkatrész beszerzés általában nem megoldott. Nagyon sok olyan megkeresést kaptunk, ahol ezekhez a gépekhez kerestek különböző műanyag, illetve fém alkatrészeket, melyeket nem tudtak beszerezni, de volt hozzájuk rajz, mintadarab, vagy akár csak maga a törött alkatrész.

Az általunk beszerzett szkennerrel és nagy teljesítményű mérnöki számítógéppel képesek vagyunk egy munkadarab, legyen az akár törött is, digitális feldolgozására. A nagyméretű monitor segíti munkatársunk munkáját a digitalizált munkadarabok utólagos feldolgozásában, illetve a tervezésben.

Vállalkozásunk két 3D nyomtatót szerzett be, amelyek különböző speciális feladatok elvégzésére alkalmasak. A Markforged Mark Two nyomtató képes kevlár-, üveg-, vagy szénszál hozzáadására a nyomtatás során, így alumínium szilárdságú tárgyakat tudunk nyomtatni, melyek a gépiparban is felhasználhatóvá teszik az általunk nyomtatott alkatrészeket.

Az Ultimaker S5 nyomtatóval pedig képesek vagyunk két különböző műanyag felhasználásával nyomtatni egy tárgyat. Az egyik anyag lehet például egy vízben oldódó műanyag, így olyan tárgyak nyomtatására is képesek vagyunk – pl. gömb a gömbben, vagy több rétegű alkatrész – melyeket az elvárt geometria okán más technológiával kis szériában nem lehet előállítani.

Az irodai számítógépekkel az elavult gépeinket cseréltük le, így biztosítva a vállalkozás digitális korszerűségét és biztonságát.

A beszerzés megvalósításával piacképes maradt a cég. Az új eszközök hatására növekedett a cég árbevétele ezáltal megőriztük munkahelyeinket, illetve a jövőben lehetőség nyílik az alkalmazotti létszám növelésére, a régióban a munkanélküliség csökkentésére.

Lépjünk kapcsolatba!

Ipari fékbetétek, kuplungok és dörzshajtások felújítását kis szériában is vállaljuk. Klikkeljen a fenti gombra és az iparágánahoz tartozó valamennyi paraméter szerint választhat súrlódó anyagot.

Ajánlatkérőnk minden szükséges paramétert tartalmaz ahhoz, hogy hibátlan ajánlatot adhassunk Önnek. Bárhol bármikor kitöltheti és kitöltésével felgyorsítja a rendelés folyamatát.

Kérjen visszahívást egy Önnek megfelelő időpontra, vagy akár minél előbbre. Ezesetben legkésőbb 24 órán belül visszahívjuk. A leggyorsabb, ha üzenetet küld nekünk Messengeren, vagy telefonon hív minket.

HU